35.- Ponència a l'Ateneu de Tarragona: Com acompanyar en el procés de dol?.-
Dijous dia 8 de juny a les 19 hores
Ateneu de Tarragona
Tipus de l'activitat: Cooppel, combina la conferència i el taller amb comentaris
Títol.- " Com acompanyar en una persona en procés de dol"
Duració: Una hora.
Pel professor activista i pacifista J.M. Ferran (1), investigació en psicopedagogia del dol.
(1) Dona raó com a filoperiodista comunicant, investigador "Action Research" en ètica de Drets Humans i de la Natura, en negociació i en mediació comunitària, jutge de Pau titular, en mentoria d'aprenentatge servei URV i en orientació cultural en salut i turisme sostenible. Atenció a les persones, a les famílies, a estudiants universitaris en projectes APS i a les persones directives de les associacions (Associacions 15 J+15 A= 30), voluntari adherit i associat a les xarxes de la UNESCO des de 2000.
Organitza:
Causa Cooppel per la Pau i la vocalia d'humanitats de l'Ateneu de Tarragona
Guió:
1.- Presentació i situació en el compromís de la Causa Cooppel per la Pau.
- La tesi: Neurodecisiologia Comentalista.
- La tendència universal de l'Amor. Les pràctiques de l'espiritualitat universal: el paper del silenci, el desig o la pregària, el perdó i la donació de gràcies o l'agraïment.
- Apostolat catòlic C@LCs i solidaritat. Voluntariat social, servei comunitari i/o aprenentatge servei general.
2.- El principi universal de l'estima, dels dols i de les alegries de la vida.
- El principi de realitat, valor, importància i prioritat.
- El respecte a la llibertat de consciència i d'expressió de l'altri.
- Espiritualitat de l'ajuda entre iguals. Estem sols per ajudar a l'altra en igualtat, ajudem i l'altra ens ajuda*** (UCDM). Exercicis espirituals ignasians. Altres exercicis no religiosos.
3.- El procés i la diversitat dels dols.-
Entenent el dol com a sofriment emocional, moral i/o psicològic amb les emocions de por, ràbia, tristesa, alegria, culpa, etc. Diferent el dolor físic així també els danys i perjudicis en les relacions humanes.
3.1.- El procés general relacional:
L'aproximació, el contacte, l'acollida i l'acompanyament del dol.
3.2.- La diversitat de dols:
A.- Naturalesa del dol: per pèrdues, per mancances i per frustracions en les nostres desitjos o aspiracions.
B.- Implicació de persones afectades: personals, familiars, de grups, col·lectiu local, territorial, nacional i mundial.
4.- Sempre aprenem i construïm pau en la ment de les persones: conversa en l'escolta activa, en l'actitud d'ajuda, empatia, en el diàleg negociador i mediador.
- Nucli general del contacte i de la conversa:
Insòlita la tasca del silenci interior mental. Identificar, anomenar, analitzar, planificar i controlar en l'observació activa els Trans Anàlisi NeuroMòbils (TANM). Valors: Guanyar-se la confiança mútua. Escoltar, expressar, proposar imaginar, associar, donar el control a l'altri (permís, proposta, animació...)
- Cura de les creences que no faciliten el procés natural sanador del dol.- La negació, el rebuig als sentiments o considerar de debilitat l'expressió de les emocions. El perdó i la reconciliació.
5.- L'atenció al dol i les relacions de les persones. Organització:
- Comunitària i el paper de la família.
- Associativa d'atenció puntual presencial
- Tendència a l'atenció telemàtica per la seva naturalesa i avantatges
- Nivells professionals de salut
6.- Quatre exemples:
Causa Cooppel per la Pau. Atenció als Drets Humans i de la Natura del Priorat i de la ciutat de Tarragona i la vila de Cambrils.
6.1- El programa cultural de la Causa Cooppel per la Pau. Ateneu de Tarragona.
6.2.- El programa social de la Causa Cooppel per la Pau. Federació Veïnal de Tarragona Segle XXI i el Priorat.
6.3.- El programa educatiu de la Causa Cooppel per la Pau. Institut Antoni de Martí i Franquès
6.4.- El Centre d'Escolta Activa Aixopluc de Cambrils:
- Atenció a les persones. Concreció de les relacions: contracte solidari o compromís. Garantia de la confidencialitat, de la reserva i de la discreció. Conduir versus ajudar a conduir. La necessitat de conversa de forma complementària a les atencions professionals. Animar a utilitzar tots els recursos de l'entorn educatiu al nostre abast.
- Voluntariat. Personal disponible.
- Formació permanent. Entre les parelles, l'equip, estudi de casos, conversa amb tallers dirigits. Lectures compartides, etc.
- Opcional. Tasca altruista o d'apostolat.
- Critica a l'atenció 2-1 i les mesures dissuasives per a fer més agradable i convèncer del millor sistema.
7.- Altres formes i suggeriments.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada